Szkoła tańca – pomysł na biznes?
Taneczne programy rozrywkowe od lat biją w Polsce rekordy popularności. Co tydzień przed telewizorami zasiadają miliony widzów, którzy z zapartym tchem podziwiają taneczne umiejętności gwiazd lub młodych jeszcze nieznanych osób, które dopiero wkraczają do show biznesu. Polacy pokochali taniec i sami zaczynają chcieć tańczyć. Może warto to wykorzystać i założyć profesjonalną szkołę tańca z zawodowymi instruktorami.
Kto może otworzyć szkołę tańca?
Aby otworzyć szkołę tańca nie trzeba do tego żadnych specjalnych uprawnień czy pozwoleń. Pamiętać jedynie należy o tym, aby zadbać o legalne odtwarzanie muzyki podczas zajęć. Najlepiej byłoby oczywiście, gdyby szkołę tańca otwierał ktoś, kto interesuje się tańcem i się nim pasjonuje. Nie jest to jednak warunkiem koniecznym, bo przecież wystarczy zatrudnić profesjonalnych instruktorów i nauczycieli, aby odnieść oczekiwany sukces.
Jaki rodzaj szkoły?
Zanim otworzy się jednak taki biznes warto dokładnie przemyśleć to, na jakim rodzaju tańca szkoła ma się skupić. Może zamiast ogólnej, typowej oferty, w której dominują tradycyjne kursy lepiej zainwestować w szkołę profilowaną, czyli np. uczyć tańca brzucha czy hip hopu albo skupić się na treningu tanecznym z elementami sztuki walki lub pokazywać jak wykonać subtelny taniec erotyczny? Te, na pierwszy rzut oka kontrowersyjne i dość ryzykowne pomysły, mogą właśnie okazać się kluczem do sukcesu. Okazuje się bowiem, że Polacy coraz częściej poszukują nie tradycyjnych, a bardziej oryginalnych kursów tańca. Wszystko zależy jednak oczywiście od naszych upodobań i preferencji. To my, jako przyszli właściciele, musimy zdecydować jaki rodzaj szkoły i jaka oferta w naszej okolicy ma największą szansę powodzenia.
Lokalizacja szkoły
Niewątpliwie jedną z najistotniejszych kwestii przy zakładaniu szkoły tańca jest jej lokalizacja. Nie powinno to być miejsce usytuowane gdzieś na peryferiach miast, schowane i trudno dostępne, bo klienci po prostu nas nie znajdą. Nie będzie się im także chciało kilka razy w tygodniu tak daleko dojeżdżać. Oczywiście najlepszym rozwiązaniem byłoby usytuowanie szkoły gdzieś w centrum, blisko przystanków komunikacji miejskiej. Niestety, wiąże się to automatycznie z wyższą ceną najmu. Jeżeli jednak koszty nie mają dla nas większego znaczenia, to warto poszukać odpowiedniego lokalu właśnie w takiej lokalizacji.
Lokal
Równie ważny co lokalizacja jest także sam lokal. Musi on spełniać nie tylko wszelkie wymogi przepisów dotyczących budynków użyteczności publicznej, ale także powinien gwarantować klientom wygodę i komfort. Szkoła nie może znajdować się również w pobliżu prywatnych mieszkań, bo hałasy i muzyka się z niej wybywające mogą sąsiadom przeszkadzać, a to narazi nas na niepotrzebne konflikty.
Sala do tańca obowiązkowo powinna być duża, przestronna i profesjonalnie wyposażona. Na ścianach muszą się znaleźć ogromne lustra, pomieszczenie powinno także posiadać sporych rozmiarów okna, być szczelne i mieć wentylację, a także dobre nagłośnienie. Obok musi się znaleźć pomieszczenie na szatnię.
Instruktorzy tańca
O jakości szkoły tańca w głównej mierze stanowią jej instruktorzy. To oni są jej wizytówką, dlatego warto zatrudnić tych naprawdę najlepszych. Oczywiście będzie nam dużo prościej jeżeli sami jesteśmy zawodowcami – wówczas albo sami poprowadzimy zajęcia albo będziemy wiedzieli kogo szukać i czy na pewno trafiliśmy na właściwe osoby. Pamiętajmy jednak o tym, by zwracać uwagę nie tylko na taneczne umiejętności zatrudnianych nauczycieli, ale także na ich zdolności czysto pedagogiczne. Instruktorzy powinni umieć nawiązać dobry kontakt ze słuchaczami kursu i potrafić zarazić ich miłością do tańca. Na zajęciach nie może być nudno, bo to odstraszy każdego, nawet najbardziej zapalonego do tańca amatora!
Plan marketingowy i promocja
Reklama i promocja to narzędzia, bez których nie poradzi sobie żaden biznes. Promocję szkoły zacząć należy oczywiście od przygotowania jej strony internetowej. Na witrynie WWW powinny znaleźć się najistotniejsze informacje na temat szkoły. Oferta, cennik, notka o szkole i instruktorach, lokalizacja, kontakt oraz zdjęcia – to podstawa, której nie może tam zabraknąć. Warto zainwestować także w reklamę prasową oraz wykupić spot w lokalnym radio i telewizji. Dobrym rozwiązaniem są też ulotki, wciąż w wielu miastach cieszące się sporym zainteresowaniem.
Najważniejsze jest zdobycie pierwszych klientów. Później informacja o szkole tańca rozejdzie się już „pocztą pantoflową”. Promocję i reklamę szkole zapewnią sami kursanci, którzy zadowoleni z usług na pewno polecą to miejsce swoim znajomym.
Źródła dochodu
Pamiętajmy, że szkoła nie musi zarabiać wyłącznie na indywidualnych klientach. Warto zainteresować się programami partnerskimi i wejść we współpracę np. z firmami (organizować zbiorowe kursy dla pracowników) oraz z klubami bądź dyskotekami. Chcąc zorganizować dla naszych kursantów imprezę poza szkołą i umożliwić im sprawdzenie swoich umiejętności w praktyce możemy umówić się z klubem, że w zamian za to, że my sprowadzimy im klientów i zarobimy reklamę, to nie będziemy musieli płacić za organizację. Dzięki takiemu rozwiązaniu zyskają obie strony.