Jak przenieść sklep z lub na Prestashop?

Nie jest żadną tajemnicą, że obecnie niemal każda gałąź życia oraz gospodarki przenosi się do sieci. Nie inaczej jest z e-commerce, czyli handlem przez Internet. Obecnie istnieje wiele narzędzi, które pozwalają stworzyć darmowy sklep internetowy, takich jak WordPress. Jednak jeżeli sklep oferuje bardzo dużo produktów, to narzędzie takie jak WordPress może okazać się niewystarczające. Coraz więcej przedsiębiorców przenosi więc swoje sklepy na PrestaShop, które oferuje bardzo dużo możliwości znacznie ułatwiających sprzedaż. Wiele osób może się zastanawiać, jak wygląda migracja PrestaShop.

Migracja PrestaShop — podstawy

Zanim odpowie się na pytanie, jak wygląda migracja PrestaShop, warto wcześniej się zastanowić, czym jest sam system. PrestaShop to darmowe narzędzie e-commerce, które, podobnie jak inne programy CMS, oferuje panel administratora oraz system modułowy. Jest on bardzo prosty oraz intuicyjny w obsłudze, a przejrzystość aplikacji sprawia, że korzystanie z tego narzędzia znacznie ułatwia sprzedaż.

Zaraz po zainstalowaniu użytkownik otrzymuje możliwość wyboru motywu graficznego oraz opcji e-commerce, które w przypadku PrestaShop są bardzo bogate. Tym, co wyróżnia to narzędzie, jest szeroki wybór motywów graficznych. Warto jednak pamiętać, aby wybierać szablony responsywne, które sprawdzają się na każdej rozdzielczości. Jest to szczególnie ważne w dzisiejszych czasach, ponieważ coraz więcej osób decyduje się na zakupy przez telefon lub tablet. Kiedy wiadomo już, czym jest PrestaShop, warto przedstawić, jak wygląda migracja do tego narzędzia.

Migracja PrestaShop — co należy wiedzieć?

Wiele osób może się zastanawiać, kiedy jest najlepszy moment na dokonanie migracji na PrestaShop. Zwykle pierwszym, najbardziej intuicyjnym narzędziem CMS, jakie jest wybierane, jest WordPress. Jednak kiedy z czasem sklep staje się dużo bardziej rozbudowany, a artykułów w sklepie przybywa, narzędzie to może okazać się niewystarczające. Wtedy warto przenieść sklep na PrestaShop. Jak jednak to zrobić?

Należy pamiętać, że jeżeli ktoś zdecyduje się przenieść sklep samodzielnie, to bez odpowiedniego przygotowania technicznego można utracić ważne dane, pliki, a nawet całą bazę danych. W niektórych sytuacjach warto dokonać tego za pośrednictwem agencji interaktywnej, która posiada potrzebne umiejętności oraz doświadczenie. Warto zdecydować się na taki krok, zwłaszcza jeżeli sklep jest duży, posiada sporo funkcjonalności i były one często zmieniane. Program PrestaShop jest open source’owy, dzięki czemu można dokonać licznych modyfikacji.

Należy pamiętać, że podczas migracji PrestaShop dochodzi do przeniesienia kilku rodzajów danych. Przede wszystkim należy przenieść informacje na temat wszystkich produktów znajdujących się w sklepie. Chodzi tutaj o numer ID, nazwy, metadane czy zdjęcia. Przenieść należy również zamówienia oraz powiązane z nimi status, cenę oraz płatność. Kolejną kategorią informacji są bazy klientów. Migracji wymagają imiona i nazwiska, adresy e-mail oraz hasła. Na samym końcu należy również przenieść dane lokalizacyjne jak język czy waluty. Bardzo ważne jest, aby przed rozpoczęciem migracji przeprowadzić backup danych. Będzie to stanowiło zabezpieczenie, że w razie jakiegokolwiek błędu ważne dane nie zostaną utracone.

Przejście z PrestaShop — podsumowanie

Przeniesienie na PrestaShop to bardzo dobra opcja, szczególnie dla dużych sklepów. Warto również pamiętać o tym, że w trakcie migracji można dokonać zmian w designie. Odświeżenie wyglądu z pewnością przyciągnie wielu nowych klientów i sprawi, że stanie się on dużo bardziej atrakcyjny wizualnie. Warto również poprawić UX oraz dodać nowe funkcjonalności. Warto poinformować o tym użytkowników poprzez mailing lub fanpage na Facebooku. Warto również pamiętać, że zmiany mogą zostać różnie odebrane przez użytkowników i warto przygotować się na ewentualną krytykę. Podczas przenoszenia należy również usunąć stare wtyczki do Naszej Klasy czy Google+, nie warto usuwać również tego, co dobrze funkcjonuje.