Projektowanie i pielęgnacja ogrodów

Starannie utrzymany i ciekawie zaaranżowany przydomowy teren zielony to dziś jeden z wyznaczników jakości życia i prestiżu właścicieli posesji. Dlatego piękny, budzący zachwyt, a jednocześnie zazdrość sąsiadów ogród to marzenie niejednego właściciela domku jednorodzinnego. Coraz więcej osób swoje marzenia wprowadza w życie, co szczególnie widać w dzielnicach nowo powstających domów na obrzeżach dużych miast. Oczywiście właściciele domostw pielęgnacją ogrodów rzadko zajmują się samodzielnie. Z reguły nie mają na to czasu albo ochoty i tu wkraczają firmy oferujące usługi projektowania i pielęgnacji ogrodów.

Co ciekawe, przedsiębiorstw oferujących tego typu usługi na polskim rynku jest wciąż niewiele, dlatego jest to luka, którą warto zapełnić. Tym bardziej, że daje się zauważyć trend ucieczki zamożnych osób z miast na peryferia. Dzielnice domków rodzinnych wciąż się rozrastają, a nowych budynków powstaje coraz więcej. To każe sądzić, że zapotrzebowanie na usługi projektowania i opieki nad ogrodami będzie stale rosło.

Łatwy start. Niepotrzebne kwalifikacje

Do prowadzenia usług ogrodniczych nie są wymagane żadne formalne kwalifikacje ani zezwolenia. Aby móc świadczyć tego typu usługi nie potrzeba dyplomu ani średniej szkoły ogrodniczej ani kierunkowych studiów. Oczywiście za taki biznes nie powinien zabierać się ktoś, kto zupełnie nie zna się na prowadzeniu ogrodów. Potrzebna jest konkretna wiedza książkowa, a najlepiej podparta praktyką w firmie ogrodniczej. Jest to zajęcie dla osób, które lubią kontakt z roślinami, z naturą, znają się na poszczególnych gatunkach krzewów, kwiatów i innych roślin. Przydaje się także zmysł estetyczny i umiejętność planowania przestrzennego. Oczywiście najlepiej w tej branży poradzi sobie wykwalifikowany ogrodnik, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby projektowaniem i aranżacją terenów zielonych zajął się amator-pasjonat, który w praktyce zdobędzie wszelkie niezbędne umiejętności i nadrobi zaległości.

Koszty. Ile trzeba wydać na początek

Wejście w branżę ogrodniczą nie jest w zasadzie zbyt trudne, a i koszty otwarcia tego typu działalności nie są duże. Na start wystarczy nawet 10-15 tys. zł, z czego największą pulę pochłonie zakup niezbędnych urządzeń ogrodniczych. Oczywiście koszt ten zmniejszy się jeżeli jesteśmy już w posiadaniu jakichś narzędzi swojej pracy (łopaty, grabie, sekatory, szpadle itd). Ten podstawowy sprzęt ułatwi oczywiście start, ale to jednak wciąż za mało. Już na samym początku należy bowiem zaopatrzyć się w urządzenia typu:

– zagęszczarki do gruntu, glebogryzarki,

– kosiarki, kosy, opryskiwacze.

Dużym ułatwianiem jest możliwość wypożyczenia niektórych sprzętów ogrodniczych. Szczególnie istotne jest to w pierwszej fazie rozwoju firmy, gdy nie zawsze stać nas na zakup np. przesadzarki do drzew, która kosztuje około 40 tys. zł albo wertykulatora, używanego do wyczesywania martwych roślin i płytkiego nacinania gleb, przydatnego szczególnie przy tworzeniu oczek wodnych.

Do pracy potrzebny będzie nam też komputer z program do projektowania ogrodów i przynajmniej niewielki samochód dostawczy. Przydałoby się też biuro, które zwiększy prestiż firmy i zaufanie do niej.

Żeby czuć się pewniej i bezpieczniej w tej branży warto też zainwestować na sam początek w fachową literaturę oraz kursy i szkolenia doszkalające, na których poza się wszelkie tajemnice dotyczące projektowania i pielęgnowania ogrodów.

Klienci

Rynek jest dość rozległy, więc zakładając taką firmę raczej na brak klientów nie będziemy narzekać. Odbiorcami usług projektowania i pielęgnacji ogrodów są przecież nie tylko osoby indywidualne, którym zależy na pięknym ogrodzie, ale równie często gminy czy urzędy miejskie. Te dysponują rozległymi terenami zielonymi, skwerami czy parkami, które wypadałoby ze smakiem i wyczuciem zaaranżować w miejsce, do którego chętnie przychodziliby mieszkańcy odpocząć.

W początkowej fazie rozkręcania biznesu w branży ogrodniczej lepiej pierwsze projekty wykonać po tzw. kosztach, aby zachęcić do siebie klientów. Wiadomo przecież, że nowa firma, żeby się przebiła na rynku musi najpierw sporo zainwestować. Dla każdego biznesu pierwszy rok jest rokiem kluczowym i najtrudniejszym – jeżeli uda się przetrwać, to później będzie już dużo łatwiej. Najważniejsze jest to, aby wyrobić sobie wśród klientów odpowiednią markę. Jeżeli będą zadowoleni z wykonania usługi, to na pewno firmę polecą swoim znajomym, a to jest właśnie kluczem do sukcesu.

Działalność sezonowa

Największym minusem tego typu biznesu jest oczywiście jego sezonowość. Najwięcej pracy jest wiosną, sporo trzeba też poświęcić czasu ogrodowi latem i jesienią, ale niestety zima to czas dla ogrodnictwa stracony. Chociaż nie do końca. Wtedy co prawda pracy w terenie nie ma (chyba że ktoś będzie również oferował np. usługi odśnieżania przydomowych posesji), ale okres ten można równie dobrze poświęcić na projektowanie i rozmyślanie nad nowymi pomysłami. Dzięki temu wiosną będzie się już można zabrać od razu do pielęgnacji ogrodów.

Kluczem do sukcesu w tej branży jest jakość, którą przecież bardzo łatwo zweryfikować. Wystarczy zobaczyć ogród czy inny teren zielony przez nas zaprojektowany i pielęgnowany. Jeżeli do powierzonych nam obowiązków będziemy podchodzili z należytym poświęceniem i przyłożymy się do każdego zlecenia, to możemy liczyć na spore zyski.